Vores forventninger til det gode...
Forældreskab på Druestrup
Som forældre der aktivt tilvælger Druestrup friskole, vælger man ikke kun en skole for sine børn, men også den særlige Druestrup Friskole kultur og fællesskabsånd. Et tilvalg for hele familien, hvor der stilles særlige forventning til jer som familie og forældre på Friskolen.
Disse forventninger, udtrykkes med følgende…
- Forældre er indforståede med skolens værdigrundlag og respekterer skolens øvrige regler og traditioner.
- Eleven møder til tiden, er veludhvilet og undervisningsparat.
- Eleven har fået morgenmad og medbringer en madpakke.
- Forældre føler medansvar for skolegangen ved dagligt at følge med på skolens Intra og jævnligt kigger med i børnenes skoletaske og tjekker bøger, penalhus mv. samt hjælper til med lektielæsning.
- Eleven er opdraget til at tage hensyn og udvise ansvarlig social opførsel samt tiltaler kammerater og voksne i et ordentligt sprog.
- Forældre tager aktiv del i elevernes skolegang ved at møde op til forældremøder, skole-hjem-samtaler og øvrige arrangementer på skolen.
- Forældre respekterer skolen som en arbejdsplads, der har høj prioritet i barnets hverdag, hvilket bl.a. betyder at enhver fritagelse fra skolen overvejes grundigt og at ferie så vidt muligt placeres i skolens ferie.
Hvorfor forventer vi det?
- Fællesskab er et kerneord i skolens værdigrundlag, som fordrer tilstedeværelse og engagement for herigennem at give børnene tryghed og rum for god læring.
- Børnene oplever skolen som særlig værdifuld, når forældrene siger ”ja” til skolen og er en synlig del af og står inde for fællesskabet.
- Alle møder hinanden med tillid og respekt - positiv omtale skaber tryghed for børnene.
- Det forventes, at I som forældre respekterer grænsen mellem opdragelse og undervisning. Opdragelse er primært forældres ansvar - undervisning er primært lærernes ansvar.
- Forældre og skole kender hinanden – derfor løses udfordringer og problemer mens de er små. Den gode relation er en styrke. Alle kan sige ”vi” om skolen.
- Medindflydelse fordrer at man tager ansvar og yder en indsats.
- Kontakt før kritik skaber et godt netværk. Det forventes, at skolen, lærerne, elever og andre forældre omtales ordentligt.
- Et godt forhold forældrene imellem i klassen smitter af på børnenes trivsel og omgang med hinanden. "Man driller/mobber ikke sine forældres venners børn!"
- Tænk helhed – dit barn er en del af en klasse og en del af skolen.